HomeGames ArenaReview Civilization Beyond Earth

Review Civilization Beyond Earth

Nu cred că e un mare secret că eu consider Alpha Centauri unul dintre cele mai bune jocuri făcute vreodată. Ca mod de povestire nu are rival în domeniul strategiilor. Ca stil și atmosferă snopește în bătaie jocuri ce nu sunt strategii. Ca gameplay e grozav și profund. Ca impact asupra genului, eh, aici poate că nu s-a remarcat pe cât de bine speram. N-au fost exagerat de multe încercări de a-l reconstrui așa cum se cuvine, sau măcar de a lua ideile sale și de la le implementa cum trebuie în alte jocuri. Aproape de parcă unii oameni nu s-au prins ce era atât de bun la el. Ca urmare, mi se pare suspicios că doi succesori spirituali s-au ivit în relativ scurt timp unul față de celălalt. A fost Pandora First Contact anul trecut, și acum avem Beyond Earth, lansat cu numele Civilization. Unul dintre ele pare de parcă ar fi o încercare de a croi un succesor pentru Alpha Centauri, unul nu. Prin astea vreau să spun că Beyond Earth pare mai mult o variantă finisată a lui Pandora First Contact decât ca un succesor al lui Alpha Centauri. Asemănările dintre cele jocul sunt neașteptate. Poate dacă Proxy Studios ar fi încercat să folosească pătrățele în loc de hexagoane, iar Firaxis făcea un efort mai mare să diversifice grafica jocului, nu părea atât de evident, dar cu ele cum sunt, există suficiente similarități cât să îmi intre în acțiune simțul conspirativ.

BeyondEartReviewIMG03

La bază, Beyond Earth este o modificare a lui Civilization 5. Nici măcar o conversie totală nu i-aș spune, pentru că folosește același sistem de management al orașelor, același sistem de lupte și același sistem de Civics. Pandora măcar era creativ la partea cu orașele. Pare ca genul de joc pe care o echipă de oameni talentați, ca cei de la Firaxis, l-ar putea pune cap la cap într-un an, după ce persoane mai sus puse în compania mamă au văzut că cineva a început să trezească nostalgia pentru Alpha Centauri. Au împrumutat până și câteva idei de la Pandora, ca stratul orbital, ce funcționează exact ca operațiunile pe care le puteai lansa în acel joc, doar că sunt mai multe. De asemenea, partea cu cuiburile funcționează aproape identic. Pe hartă apar cuiburi de extratereștri ce vor genera în mod constant creaturi noi, potențial ostile, dacă nu sunt distruse. În Pandora fiecare cuib era păzit de o regină. Aici, fiecare cuib poate fi cucerit de un lucrător, dacă pe acel hexagon nu stă o unitate inamică. Pe partea asta, de exterminare a extratereștrilor, Pandora se simțea ca un joc mai bun, trebuia să îmi echipez oamenii cu aruncătoare de flăcări, trebuia să am o unitate specializată pe distrugerea faunei locale, iar asta era persistentă, un cuib având atât regina cât și puii ei. Pandora avea beneficiul că unități multiple puteau ocupa un hexagon, iar asta îl făcea să pară mai mult a cuib, decât loc pe unde ocazional trec niște insecte verzi.

BeyondEartReviewIMG01

Și uite așa am sărit peste câteva detalii importante. Ce este Beyond Earth? Este un TBS 4X, la care controlezi o facțiune plecată de pe Pământ, cu intenția de-a reclădi civilizația umană printre stele. Construiești orașe, aduni resurse, te lupți cu vietățile indigene, faci terraformare, conviețuiești sau distrugi celelalte facțiuni, tipic pentru acest gen. Planeta noastră nu se află într-o stare prea bună când începe jocul, fiind abandonată de cei norocoși selectați pentru acest nou început. Nu pleacă de pe Pământ o singură navă, ci mai multe, fiecare sponsorizată de o națiune/entitate diferită. Cumva, toate ajung pe aceeași planetă îndepărtată, deși jocul dă semne că ar exista mai multe în univers. Apar până și ocazionale evenimente ce spun de dispariția altor nave de colonie, dintre cele care nu sunt prezente în sesiunea ta curentă. Asta chiar mi-a plăcut, asta ajuta să îi ofere jocului o fracțiune din acel stil de povestire superb al lui Alpha Centauri. Și cam acolo se oprește.