Statistici de prin internetul romanesc: 85% dintre copiii din România cu varste cuprinse între 5 și 16 ani stau 5 ore zilnic pe retele sociale

0

Children at school

Azi am primit un studiu făcut de iSense Solutions în exclusivitate pentru Lowe Group România, în care (printre altele) tema principală este că ”85% dintre copiii din România cu vârste cuprinse între 5 și 16 ani și cu acces la internet intră zilnic online, aceștia petrecând, în medie, peste cinci ore pe zi pe rețelele sociale”.

Măi să fie? Chiar așa e? Ridic din sprânceană și citesc mai departe:

Studiul este al treilea din seria Bold by Lowe Group și analizează comportamentul copiilor din trei categorii de vârstă – 5-7, 8-12 și 13-16 ani – în mediul digital. Datele arată că vârsta medie la care copiii primesc device-uri este de 8,5 ani pentru tabletă, 9 ani pentru computer, 10 ani pentru smartphone și 11 ani pentru alte dispozitive smart. Însă, chiar și înainte să aibă un device personal, cei mici au acces la dispozitivele părinților.

Parcă începe să sune mai bine și mai adevărat, nu? Dacă mă gândesc că fetele mele au avut contact cu telefoanele, tabletele, ceasurile inteligent și mai știu eu ce gadget-uri mi-au trecut prin mână de pe la vârsta de 2 ani, nu pot să nu cred studiul de față.

Așa e, copiii din România (și nu numai) intră în contact de mici cu tehnologia și petrec (uneori prea) mult timp pe internet, în speță pe YouTube – că aici e de fapt șmecheria din titlu. YouTube e considerată rețea de socializare și de aici vin statisticile de mai sus.

YouTube

Totuși, cred că o medie de 5 ore pe zi este extrem de mare. Chiar atât de inconștienți sunt părinții moderni încât își lasă odraselele să stea pe YouTube cam 5 ore zilnic (în medie!)?

Sper că nu și că pe undeva studiul ăsta nu e reprezentativ.

Sunt însă de acord cu faptul că cei mici intră de timpuriu în contact cu tehnologia și treaba asta introduce schimbări majore de comportament:

„Tehnologia adusă în brațele copiilor de la o vârstă atât de fragedă produce schimbări de comportament atât în rândul generației tinere, cât și al mecanicilor decizionale din familie. 71% dintre părinți au declarat că își întreabă copiii ce produse să cumpere și 51% îi consideră pe cei mici foarte persuasivi, iar asta vine din creșterea încrederii în percepția lor, creștere datorată accesului la informație pe care aceștia îl au utilizând device-uri moderne. Miza noastră este una importantă: să înțelegem factorii care influențează noile modele comportamentale și să identificăm indiciile care ne pot ghida în pregătirea pe termen lung a unor strategii de comunicare potrivite și actuale pentru cei care vor deveni următorii noștri consumatori”, spune Adela Preda, Digital Creative Strategist, Profero.

Reclamele de pe canalele video sunt extrem de eficiente în cazul celor mici. Uitați-vă numai la ce cozi sunt la Noriel în preajma sărbătorilor și cât de repede se golesc stocurile de jucării care mai de care mai stupide, dar pentru care reclamele au fost extrem de bine făcute și difuzate pe canale gen Minimax, Disney, Disney Junior ș.a.m.d.

Cei mici intră pe internet în special de acasă și obișnuiesc să urmărească videoclipuri muzicale, clipuri amuzante și de desene animate sau să stea pe rețelele sociale. Aceștia au, în medie, 14 aplicații instalate pe smartphone, cele mai folosite fiind cele de navigare pe internet, rețele sociale, jocuri și chat/messenger. Copiii mai mici preferă să se joace pe smartphone, în timp ce adolescenții socializează. Astfel, copiii au conturi pe mai multe rețele sociale, cele mai populare fiind Facebook (utilizată de 43% dintre aceștia și pe care petrec, în medie, 121 de minute pe zi), Whatsapp (11% / 72 minute), Instagram (2% / 67 minute) și Snapchat (1% / 62 minute).

Cred că e foarte periculos că părinții nu conștientizează asta într-o societate în care consumul (de orice fel) crește constant. Gândiți-vă numai de câte ori ați venit acasă de la cumpărături și ați constantat câte chestii de care nu aveați nevoie ați cumpărat, în special pentru cei mici. Sau ca să scăpați de gura celor mici.

Dispozitiv

O altă statistică interesantă din studiul iSense Solutions e legată de tipul de aparat folosit pentru browsing: tableta și telefonul. Nimic despre laptop, nimic despre PC.

”Device-ul pe care copiii îl folosesc cel mai des este, deloc surprinzător, smartphone-ul, pe care aceștia petrec, în medie, 160 de minute pe zi, chiar 208 minute în cazul adolescenților de 13-16 ani. În același timp, se remarcă o preferință pentru tabletă în categoria de vârstă 5-7 ani.”

Știți ce înseamnă asta? Înseamnă că cei ce azi cresc cu telefonul și/sau tableta vor găsi normal să folosească astfel de dispozitive și vor fi atrași de ele – pe termen lung tipologia de consum de informație și de lucru se va schimba, și extrem de puține companii înțeleg asta și se comportă ca atare. Cei ce azi sunt la vârsta de 10-15 ani, peste încă 10 ani vor intra în producție și vor fi consumatori – pentru ei canalul de informare și consum este cel cu care au crescut: smartphone-ul.

„Dacă nu comunici în social media, este ca și cum ai lăsa vitrina magazinului goală. Majoritatea respondenților ne confirmă faptul că, deși tendința este să blameze reclamele, sunt totuși fani declarați de branduri. Astfel, îi putem convinge prin conținut de calitate, nu prin cantitate și îi putem targeta prin crearea de pagini care să ii atragă prin postări din zona lor de interes”, adaugă Traian Năstase, Managing Partner iSense Solutions.

Facebook

Facebook-ul pare să fie a doua rețea de socializare folosită intensiv, în special de adolescenți – cică peste jumătate dintre copii și-au făcut cont pe Facebook asistați de un părinte, ceea ce arată o preocupare a părinților față de activitatea socială din mediul digital a copiilor lor.

Ce fac pe Faceboo?

”Pe Facebook, copiii dau, cel mai des, like la postările prietenilor și vorbesc pe chat, însă se remarcă o înclinație a adolescenților (peste 57%) să dea like la paginile brandurilor și ale vedetelor. În ceea ce privește publicitatea în mediul digital, adolescenții de 14-16 ani văd reclamele în special la începutul clipurilor video de pe YouTube, pe Facebook, pe site-uri și în interiorul unor aplicații sau jocuri. Dau click să afle mai multe în special pe Facebook (28%) și pe bloguri și doresc să cumpere produsul după ce au văzut reclama în interiorul unor jocuri sau pe Facebook.”

Ce părere aveți vizavi de unde suntem și ce urmează?

Studiul a fost realizat de compania iSense Solutions în exclusivitate pentru Grupul Lowe și cuprinde atât metode calitative, cât și cantitative. Astfel, au fost realizate 4 focus grupuri cu copii cu vârsta între 8-12 ani, respectiv 13-16 de ani, iar studiul cantitativ a fost realizat pe adolescenţi cu vârsta între 14-16 ani și părinți cu copii cu vârsta între 5-16 ani. Datele au fost culese online prin intermediul Panelului ResearchRomania.ro și sunt reprezentative pentru mediul urban. Rezultatele au un grad de eroare de +/-6%.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here