TOP 5 tehnologii din IT pe 2016

0

applause

Mai sunt câteva ore până o să ne despărțim de 2016 și cred că e momentul oportun să vă prezint și ceea ce cred eu că a fost cel mai fain în IT pe acest an. Cristi și-a spus părerea despre smartphone-urile testate de el, ieri v-am propus un TOP al eșecurilor din IT, acum, ca să încheiem anul într-un ton optimist – TOP 5 tehnologii din 2016.

Înainte însă de a parcurge TOP-ul vreau să vă rețin atenția cu două chestii care deși nu au intrat în lista finală mi se par cel puțin la fel de relevante.

Prima livrare a unui pachet făcută de Amazon cu ajutorul unei drone

Ideea de a folosi o rețea de drone care să facă livrările Amazon mult mai rapide (poate în doar câteva ore/minute) e o chestie futuristă și parcă sună a idee Elon Musk. Cu toate astea Jeff Bezos este cel care a pus-o în practică în 2016, reușind să facă prima livrare a unui colet cu ajutorul unei drone.

Mai e mult până o să vedem așa ceva în realitatea de zi cu zi (DACĂ o să vedem asta), constrângerile tehnice și legislative fiind din punctul meu de vedere cel mai mare obstacol.

Dar e bine că s-a întâmplat, deci se poate!

 

Bateriile care se încarcă mai repede și au autonomie mai bună

Screen Shot 2016-12-23 at 11.55.37 AM

Marea problemă a tuturor gadget-urilor noastre este autonomia. Oricât ar fi de faine, subțiri, super performante, ele pică cu brio la capitolul autonomie. Fără autonomie cred că avansul în zona mobilitate/IoT nu poate să ia aripi, așa cum ne dorim cu toții. În 2016, o echipă de la MIT (SolidEnergy Systems) a reușit să facă o baterie care are capacitatea de stocare dublă față de una clasică (Li-Ion), de aceleași dimensiuni. În paralel am văzut că de la University of Central Florida (UCF) a ieșit un prototip de baterie care se poate încărca de vreo 30000 de ori și are o capacitate de 20 de ori mai mare decât cea a bateriilor actuale. Și mai fain este că se încarcă în doar câteva secunde.

q_100

Implicațiile ducerii acestor proiecte la final și aducerea pe piață a unor produse comerciale sunt clare: de la ceasuri smart, la telefoane, tablete, laptop-uri, toate dispozitivele IoT – toate vor avea durata de viață mult mai bine și chiar o să începem să le folosim mai bine.

 

Acum să lăsăm la o parte conceptele și să vedem ce a fost fain în IT pe 2016:

5. Amazon Echo

APR-07-Amazon-Echo

Amazon Echo este un sistem audio care beneficiază de suportul asistentului virtual Alexa, gata să răspundă la comenzi vocale fiind capabil să facă o grămadă de lucruri. Precum Siri, Google Now sau Cortana, Alexa poate să redea muzică, să controleze dispozitivele smart din rețea, să citească știri, să seteze alarme, să răspundă la întrebări și chiar să facă cumpărături. În timp Alexa de pe Amazon Echo are posibilitatea să învețe preferințele utilizatorilor și să devină mai eficientă.

Poate că în viitor astfel de aparate o să ne ajute din ce în ce mai mult.

 

4. Unificarea jocurilor de pe PC și Xbox

maxresdefault

Microsoft a tot vorbit despre posibilitatea de unificare a jocurilor de pe Xbox și PC, dar în 2016 treaba asta chiar s-a și întâmplat și deschide orizonturi interesante în ceea ce înseamnă industria de gaming. Cu ajutorul Xbox Play Anywhere e posibil ca anumite jocuri (Horza Horizon 3, Gears of War 4) să poată fi rulate pe Xbox One sau pe PC prin Windows 10 Anniversary Update, jucătorul putând să continue nestingherit progresul indiferent de unde ar juca. În plus se lucrează la posibilitarea de interconectare a platformelor multiplayer de pe Xbox One și PC iar Microsoft a lansat invitația ca și Sony să se alăture proiectului.

Adică să poți juca în multiplayer cu prieteni, indiferent de platforma pe care o folosesc. Și poate la un moment dat să fie adusă și zona de gaming pe smartphone. Cine știe ce ne rezervă viitorul.

 

3. Realitatea augumentat/virtuală

Virtual-Reality-SteamVR-featuring-the-HTC-Vive0-1200x675

În 2016 am văzut că realitatea augumentată chiar e o tehnologie care a evoluat suficient de mult încât să nu o mai vedem doar în prezentări. E reală, publicul o poate folosi, fie că vorbim de HTC Vive, Oculus Rift, Sony PlayStation VR și nu în ultimul rând, Microsoft HoloLens, dispozitiv pe care am avut ocazia să îl folosesc.

Orizonturile sunt larg deschise imaginației și abia aștept să văd ce chestii faine o să vină pe aceste platforme. E clar că până la urmă se va face o cernere și nu vor rămâne atâtea. Sper doar ca cea care se va impune să fie aceea care aduce cele mai multe beneficii utilizatorului și nu cea impusă de brandul cu puterea cea mai mare.

Votul meu? HTC Vive pe zona de gaming/consumer și Microsoft HoloLens pe cea de business/educație.

 

2. Surface Studio

Surface-PC

Pe fondul letargiei Apple în zona de tablete, telefoane și laptop-uri Microsoft a reușit să mențină trendul cool din ultimii an și să lanseze pe piață un nou membru al seriei Surface: Studio. Este un PC all-in-one, construit pentru o nișă clară: creatorii de conținut digital, ce impune elemente faine de design cu opțiunile touch și Windows 10 care să permită folosirea aplicațiilor clasice.

S-a suprapus perfect peste o lansare slabă de MacBook-uri Pro.

 

1. Putere de procesare grafică la prețuri normale

nvidiageforce

NVIDIA Și AMD au făcut mari progrese în ceea ce înseamnă tehnologia din plăcile grafice, în 2016 ajungând să folosească 16, respectiv 14 nm în GPU-urile Pascal și Polaris. Iar rezultatul a fost unul mult așteptat: plăci video extrem de performante la doar 250 USD (GeForce GTX 1060) sau 200 USD (Radeon RX 480). Adică performanțe de randare similare cu cele ale plăcilor grafice de 1000 USD din 2015.

Împreună cu soluțiile de realitate augumentată, avansul din zona plăcilor grafice va permite folosirea/crearea de conținut VR pe sisteme care să coste sub 1000 USD, cu rezolții de 4K la aproape 60 fps.

Nu mai sunt de mult un gamer de PC (Xbox de mai bine de 6 ani) dar trendul mă bucură foarte tare, mai mult ca sigur că dacă pe PC costurile merg în jos, la fel se va întâmpla și pentru console. Așa că următorul Xbox One o să fie extrem de interesant și pentru mine.

 

Pe voi ce v-a impresionat?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here