Conform Google Mobility Reports, romanii nu mai merg la mall si crasma, dar se duc in parc

0
În sfârșit Google face ceva și ceva ok cu datele pe care i le dăm de bunăvoie: a făcut publice niște statistici interesante legate de modul în care populația și-a modificat comportamentul de deplasare în lumina COVID-19.
În sfârșit Google face ceva și ceva ok cu datele pe care i le dăm de bunăvoie: a făcut publice niște statistici interesante legate de modul în care populația și-a modificat comportamentul de deplasare în lumina COVID-19.

În contexul actual al epidemiei COVID-19 cel mai nou raport al Google legat de tendințele de deplasare a oamenilor la nivel mondial, inclusiv al românilor, arată că în general s-a înțeles că ar trebui să se stea în casă. Și cu toate astea nu e de ajuns.

Știm cu toții că Google ne monitorizează permanent (mai ales pe cei cu telefoane Android) de la ce căutăm pe Internet și până la locurile pe care le vizităm. Și unii dintre noi știu că aceste date sunt folosite în primul rând de Google pentru a genera rapoarte interesante legate de modul de consum, ce bunuri se consumă, cu cine interacționăm etc. Toate astea pentru a putea să scoată bani grei, inclusiv prin vânzarea de statistici celor ce sunt dispuși să plătească pentru ele.

Iată însă că în contextul epidemiei COVID-19 Google iese public cu niște statistici interesante legate de modificarea comportamentului de deplasare a populației în ultimele luni. Sub denumirea COVID-19 Community Mobility Reports sunt publicate (aici) rapoarte speciale pe fiecare țară în parte, inclusiv România (dacă vreți să îl consultați îl găsiți aici – faceți-o repede că nu va sta prea mult).

Oficial ni se spune că: ”În contextul pandemiei de COVID-19, se pune accent pe strategii de sănătate publică, precum distanțarea socială, pentru a reduce rata de transmisie a virusului. În Google Maps sunt utilizate date agregate, anonime, care arată cât de aglomerate sunt anumite locuri. Astfel se pot identifica blocajele în trafic sau orele în care anumite spații publice (restaurante, muzee, etc) sunt aglomerate. Oficialii din sistemul de sănătate consideră că acest tip de date, agregate și anonime, pot fi utile pentru a lua decizii critice în lupta împotriva COVID-19.”

Datele publicate sub Community Mobility Reports ar trebui să ajute în procesul decizional ce vizează pandemia COVID-19.

Adică vine Google și în mărinimia lui spune: uite, noi i-am monitorizat (și voi știați asta), acum vă dăm și vouă câteva detalii, că poate nu o să ne mai amendați și urmăriți.

Iar datele acestea ar trebui ”să îi poată ajuta pe oficiali să observe schimbări în drumurile pe care le fac oamenii, iar pe baza acestora să facă recomandări referitoare la orele de funcționare a magazinelor sau să informeze serviciile de livrare la domiciliu. În același fel, un trafic ridicat la stațiile de transport poate indica faptul că este nevoie de mai multe mijloace de transport, pentru a evita aglomerările și a respecta regulile de distanțare socială. Nu în ultimul rând, a înțelege nu numai unde călătoresc oamenii, dar și tendințele în privința destinațiilor, poate ajuta oficialii să proiecteze recomandări pentru protejarea sănătății publice și nevoilor esențiale ale comunității.

Se poate oberva din analiză faptul că românii au renunțat să mai meargă în crâșme sau la mall (asta pentru că au fost închise ca urmarea a introducerii stării de urgență) în proporție de 81% față de perioada de referință (perioada 3 ian – 6 feb 2020). S-a renunțat (dar mai puțin!) la ieșitul în parcuri – observați trendul de acum 2 saptămâni când toți românașii au dat de aer cald și soare și s-au dus frumos la plimbare, pentru ca zilele acestea să vedem și rezultatele (azi a fost raportat cel mai mare număr de infecții în România, în condițiile în care lumea ar fi trebuit să stea în casă de 3 săptămâni și să nu mai aibă contact cu exteriorul).

S-a redus și numărul de deplasări la magazine, ceea ce este foarte bine, la fel și deplasarea cu mijloacele de transport în comun.

Dacă vreți, puteți să vedeți cum arată statisticile pe fiecare oraș în parte. Fiind din Brașov, o să discut doar datele legate de acest oraș.

Mă bucură să văd că sunt reduceri extrem de mari legate de călătoria cu transportul în comun, ieșirile la mall (bine, pasionații nici nu mai au unde să iasă!) și în parcuri au scăzut cel mai mult – cu 85%, respectiv 79%. Mă așteptam să fie o creștere mai mare în ceea ce privește lucrul de acasă.

”Începând de astăzi, Google publică prima versiune a rapoartelor privind mobilitatea populației în contextul pandemiei COVID-19 – COVID-19 Community Mobility Reports, pentru a oferi date privind schimbările în mobilitatea populației ca urmare a muncii de acasă, izolării la domiciliu și altor politici menite să aplatizeze curba pandemiei. Aceste rapoarte ajută autoritățile, și în același timp respectă politicile Google referitoare la confidențialitatea datelor. Rapoartele despre mobilitatea populației sunt lansate la nivel global și acoperă 131 de țări, inclusiv România. Adresa unde se găsește acest instrument: https://www.google.com/covid19/mobility

Rapoartele utilizează date agregate și anonime pentru a reliefa tendințele de mișcare, în timp și geografic, pe diferite categorii de locuri și activități, precum recreere, cumpărături și farmacii, parcuri, stații de transport, locuri de muncă și locuințe. Acestea vor arăta tendințele pe durata a mai multor săptămâni, cele mai recente date urmând a fi pe ultimele 48-72 de ore. Rapoartele vor afișa procentual creșterea sau descreșterea numărului de vizite pentru un anumit loc, fără să arate numărul absolut de vizite. Pentru a proteja confidențialitatea, nu vor fi disponibile în niciun moment informații personale de identificare, precum locația unui individ sau mișcările sale.”

Alături de Community Mobility Reports, Google colaborează cu epidemiologi pentru a actualiza, cu date agregate și anonime, un set de date care poate fi folosit pentru a înțelege pandemia. Astfel de date ajută cercetătorii să anticipeze evoluția pandemiei, să planifice infrastructura și transportul urban, să înțeleagă mobilitatea populației și să răspundă mai bine conflictelor și dezastrelor naturale

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here