O imagine asupra modului in care criza pandemică a afectat companiile mici și mijlocii și impactul digitalizării

0
Criza pandemic are un impact major asupra companiilor mici și mijlocii, coloana vertebrală a unei economii sănătoase, iar digitalizarea este una dintre soluțiile pentru continuarea activității și găsirea de noi oportunități.
Criza pandemic are un impact major asupra companiilor mici și mijlocii, coloana vertebrală a unei economii sănătoase, iar digitalizarea este una dintre soluțiile pentru continuarea activității și găsirea de noi oportunități.

Știați că în Europa există 24 milioane de companii mici și mijlocii, pentru care lucrează aproximativ 95 milioane de oameni, iar acestea generează 85% din totalul locurilor de muncă nou create în fiecare an? În plus, aproximativ 20% dintre patentele din zona biotech vin de la aceste companii.

Din păcate, criza pandemică a avut un impact major asupra mediului de afaceri din zona companiilor mici și mijlocii, lucru pe care l-am resimțit cu toții, însă digitalizarea a venit ca o soluție de continuare a activității și chiar a deschis noi oportunități.

Vi se pare interesant? Acestea sunt doar câteva dintre concluziile desprinse dintr-un studiu realizat de Vodafone Group pe un grup de 1200 de companii mici și medii din mai multe țări europene (Marea Britanie, Spania, Germania și Italia) ce are ca scop o mai bună înțelegere a provocărilor pe care aceste companii le-au avut în timpul pandemiei și dacă/cum au fost ajutate de procesul de digitalizare să le depășească.

Îmi aduc aminte că prin luna mai am văzut pe Twitter un chestionar interesant în care companiile erau invitate să răspundă la o întrebare simplă: ce le-a făcut să implementeze/accelereze procesul de transformare digitală, cu trei răspunsuri posibile: piața, oportunitățile de afaceri și COVID-19. Dacă primele două răspunsuri au avut un procentaj relativ mic, ca factor determinant pentru începerea/accelerarea procesului de digitalizare din cadrul companiilor a fost trecută pandemia COVID-19, care a impus schimbări majore acelor companii care doreau să supraviețuiască, iar studiul de față, realizat de către Context Consulting și a ale cărui rezultate au fost combinate cu o analiza efectuată de Deloitte, confirmă acest lucru.

O imagine a impactului COVID-19 asupra afacerilor mici și mijlocii

Conform analizei datelor furnizate de către firmele ce au participat la studiu, 57% dintre companiile mici și medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei iar 35% dintre IMM-uri au indicat faptul că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii și veniturilor.

În contextul în care companiile mici și mijlocii sunt în general mai puțin digitalizate față de companiile mai mari, la aproape toate capitolele, conform statisticilor din studiu, e clar că și impactul asupra lor a fost mai mare, companiile mici și mijlocii fiind și cele care au fost cele mai vulnerabile în perioada crizei.

Se pot identifica mai multe caracteristici comune, reieșite în urma analizei performanței economice de când a început criza pandemică și până acum: pierdere clienților și reducerea comenzilor, managementul costurilor, îmbunătățirea calității, menținerea angajaților calificați, răspunsul la nevoile clienților. Toate astea se văd extrem de clar în graficul de mai jos, cu principalele provocări din pandemie.

Într-un astfel de context, transformarea digitală a fost una dintre principalele căi prin care companiile dinamice au reușit să facă față presiunii. De exemplu, sunt exemple nenumărate de firme mici, în special din zona de alimentație, care au sesizat puterea rețelelor sociale și le-au folosit pentru a-și transforma afacerile statice în unele de livrări. Sau cele din zona de servicii IT, unde migrarea către lucrul de acasă, pe o infrastructură cloud, a redus semnificativ costurile și a crescut eficiența angajaților, oferindu-le protecție și timp salvat ce a putut fi petrecut cu familia.

Digitalizarea: soluția pentru continuitate și reziliență

Ideea e simplă: acele companii mici și medii care s-au digitalizat (rapid) au avut cele mai mari șanse de a identifica noi oportunități de business în timpul pandemiei și nu doar că au reușit să supraviețuiască, dar s-au și extins prin identificarea și exploatarea de noi oportunități. Iar conform studiului, afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare și-au asigurat oportunități într-o rată de cel puțin două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puțin digitalizate.

Ce înseamnă digitalizarea? Conceptul este generos și poate să includă chestii simple de la o conectivitate mai stabilă și cu acoperire mai mare, până la viteze mai mari de acces, la implementarea de software pentru automatizare, accesul la servicii cloud etc. În funcție de tipologia fiecărui business în parte, transformarea digitală va avea alt aspect.

Afacerile mici și mijlocii din Europa acoperă o varietate de domenii și sunt motorul care generează progresul și asigură dinamicitatea industriilor locale. De la educație, la transport, construcții, industria alimentară și turism, retail, servicii financiare, toate au fost afectate de pandemie. Și în ciuda beneficiilor evidente ale digitalizării, un alt raport DESI 2020 ne arată că IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce privește adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor.

O imagine interesantă legată de proporția în care aceste afaceri au avut nevoie de suport vizavi de transformarea digitală poate fi urmărită mai jos:

Practic nu există sector care să nu fi avut nevoie de ajutor într-o măsură mai mare sau mai mică, pe tot parcursul ciclului de implementare. Multe IMM-uri s-au confruntat cu bariere semnificative în ceea ce privește adoptarea serviciilor digitale. Și din păcate, șansele ca aceste companii să profite de avantajele noilor tehnologii sunt încă mult mai mici comparativ cu cele ale organizațiilor mai mari, chiar dacă sunt conectate la internet în aceeași măsură.

Dacă ne uităm însă la situația reală, transformarea digitală sună mai bine la nivel teoretic, decât la cel de implementare. Conform studiului Vodafone, există mai multe motive ce au generat companiile mici și medii dificultăți în procesul de digitalizare: 73% au declarat că au întâmpinat dificultăți cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii; 51% au spus că au avut dificultăți să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit; 38% dintre companiile mici și medii au spus că au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire și 29% au indicat costul investițiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări.

Ce se poate face?

Nu e greu de sesizat că sunt domenii în care transformarea digitală este mai simplă, asta prin natura activităților desfășurate, iar altele au nevoie de resurse mai ample pentru a se schimba. Firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-și face produsele și serviciile mai accesibile și, prin urmare, pentru a spori adoptarea acestora, însă guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea digitalizării companiilor mici și mijlocii, cu beneficii economice și sociale pe mai departe. Rezultatele studiului evidențiază complexitatea proiectării de politici, ca răspuns, pentru un grup atât de eterogen, și oferă, de asemenea, informații valoroase despre modul în care aceste provocări pot fi abordate în practică.

Știm că în fazele inițiale ale crizei COVID-19, guvernele europene au luat măsuri speciale pentru a veni în ajutorul companiilor mici și mijlocii, dar a fost un ajutor financiar pe termen scurt, pentru a atenua provocările cu care s-au confruntat aceste companii. Lucrurile nu trebuie să se termine aici și țările UE pot să preia una de la alta măsurile care au avut cel mai mare succes. Vorbesc despre câteva politici care au avut un rol important, permițând IMM-urilor să rămână reziliente în timpul crizei: acces gratuit sau la costuri reduse la instrumente și servicii digitale; granturi și vouchere; resurse informaționale online; programe de training și sprijin direct.

Studiul Vodafone pune în evidență și faptul că e nevoie de implicarea guvernelor pentru adoptarea unui cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care să abordeze decalajele în ceea ce privește disponibilitatea instrumentelor și tehnologiilor necesare pentru digitalizare, și anume conectivitate de mare viteză și instrumente și servicii digitale adecvate. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici și mijlocii, acest cadru ar trebui să urmărească creșterea accesului per ansamblu și în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini adoptarea conectivității de mare viteză, reducând astfel barierele în calea continuării digitalizării. În unele situații ar fi indicat să ofere vouchere flexibile, subvenții sau credite fiscale pentru investiții digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluții pe baza nevoilor lor individuale. Sau să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghișeu unic, accesibil, care să ofere îndrumări și instruire specifice pentru sectoarele cheie.

Revenirea zonei SME, calea de depășire a crizei pandemice

De ce v-am povestit despre toate astea? Pentru că având în vedere rolul deosebit de important pe care companiile mici și mijlocii îl au în economiile europene, devine o prioritate și o necesitate investiția în companiile mici și sprijinirea acestora pentru transformarea digitală, pentru ca acestea să se poată redresa și pe viitor să aibă șanse mai bune de supraviețuire în situații similare. Digitalizarea permite companiilor mici și medii să răspundă provocărilor și să inoveze pentru a se dezvolta, contribuind la redresarea economică pe scară largă.

Iar rezultatele se văd, schimbările generate de pandemie au schimbat deja semnificativ peisajul de business. Transformarea digitală, chiar dacă a trebuit să fie realizată rapid, este factorul de succes.

Fiind unul dintre cei ce au beneficiat direct de schimbarea digitală accelerată, cauzată de criza pandemică, sunt întru totul de acord cu punctele prezentate în graficul de mai sus. Schimbările relevante sunt legate de flexibilitatea programului de lucru, munca de la distanță, modalități mai simple și mai ieftine de a comunica cu clienții, orientarea mai țintită către online, introducerea de elemente de automatizare a proceselor, creșterea rapidității cu care trebuie luate deciziile, optimizarea cash flow-ului.

Dacă vreți să analizați mai în detaliu studiul Vodafone, îl puteți descărca de aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here