Se pare că Google se joacă după cum are chef cu ideea de incognito: oferă în Chrome o opțiune unde zice că browser-ul nu stochează elemente de identificare care să permită identificarea, dar în același timp serviciile sale (căutarea pe Google, reclamele țintite) nici nu prea mai au nevoie de așa ceva.

Este o chestie pe care o bănuiam de mult, dar nu am avut niciodată timp să fac un test repetabil și controlabil unde să pot demonstra asta. Însă un studiu de piață făcut de DuckDuckGo, competitor în SUA, arată că și dacă utilizatorii își iau măsurile normale de ”protecție” – adică să se deconecteze de pe contul GMAIL, pornesc navigarea incognito, șterg tot cache-ul din browser, căutările nu sunt anonime. Google știe să identifice semnătura de browser, a sistemului de operare, a rezoluției ecranului, a hardware-ului folosit și bineînțeles a IP-ului și a locației ca să personalizeze căutările. Practic nu e nevoie ca browser-ul să salveze date despre căutările făcute de la un calculator, Google poate să identifice individul X care folosește același calculator/laptop/telefon pe baza IP-ului, a locației, a versiunii de browser, a sistemului de operare, semnăturii hardware și rezoluției ecranului și să personalizeze rezultatele căutărilor și reclamele servite pe baza istoricului deținut deja. Nu e ceva nou, despre treaba asta am mai vorbit cu ceva vreme în urmă – e greu să ieși din bucla de monitorizare a Google, dar nu imposibil.

Cumva e normal ca DuckDuckGo, competitor al Google ce folosește agregarea căutărilor din Bing, Yahoo și Yandex pentru oferirea de rezultate, să vină cu o astfel de afirmație. A construit chiar și un studiu care pleacă de la premisa că dacă mai multe persoane caută anonim aceiași termeni, în același moment și teoretic din locații similare, vor primi aceleași rezultate, fără să intre în scenă opțiunile de personalizare.

Google se bate cu cărămida în piept că a făcut pași mari în direcția redării controlului utilizatorului asupra datelor personale, ceea ce nu e chiar adevărat. Da, putem să scăpăm de ceva chestii de monitorizare din căutarea Google sau YouTube, dar e doar ceva de suprafața, în spate rămân algoritmii de generare de profile care știu cum să identifice și personalizeze reclamele și rezultatele în așa fel încât să avem senzația că ceea ce ne oferă motorul de căutare e de fapt ceea ce căutăm.

Ce credeți că a demonstrat experimentul?

  1. Majoritatea voluntarilor participanți la studiu au primit rezultate unice pentru ei, și schimbările nu sunt neapărat legate de locație, momentul căutării, conectarea sau nu la contul GMAIL sau schimbări mici în algoritmul de căutare.
  2. Pe prima pagină cam toți utilizatorii au avut rezultate diferite, care nu se regăseau la ceilalți participanți la studiu.
  3. Rezultatele din zonele de știri și video au fost foarte variate, chiar și atunci când căutările s-au efectuat simultan: surse variate au fost prezentate fiecăruia.
  4. Faptul că utilizatorii erau sau nu conectați la contul GMAIL a avut o foarte mică influență asupra rezultatului final, semn că ceea ce vă spuneam la început se întâmplă: Google nu are nevoie neapărat de fișierele cookie ca să știe cine este individul X care caută ceva: IP-ul, semnătura hardware, browser-ul, dimensiunea ecranului etc. sunt la fel de bune elemente de personalizare.
  5. DuckDuckGo a cerut voluntarilor din SUA să caute după “gun control”, “immigration”, and “vaccinations” în același timp, pe 24 iunie. Prima dată căutările s-au făcut în modul incognito, fără conectarea la contul GMAIL, a doua oară într-o sesiune normală, conectată la GMAIL.

În lista de rezultate unii voluntari au avut link-uri pe care ceilalți nu le-au avut, domeniile din care au venit link-urile nu au fost prezentate într-o ordine consistentă – cele 19 domenii care au avut rezultate în lista pentru “gun control” au fost ordonate ăn 31 de feluri diferite. Gândiți-vă că ordinea de afișare contează foarte mult: #1 ia cam ~40% dintre clicuri, #2 ~20%, #3 ~10% etc.

Google știe oricând cine sunteți și ce căutați

Concluzia este următoarea: cu o probabilitate foarte mare Google știe cam în orice moment cine sunteți, ce căutați, ce vă interesează și va putea să vă servească rezultate personalizate indiferent dacă folosiți sau nu modul ”incognito” al browser-elor sau vă deconectați de la serviciul GMAIL.

Dacă vreți să consultați mai în amănunt studu, DuckDuckGo puteți face asta aici Basic non-identifiable participant data și aici raw data from the search results. Iar codul folosit pentru analiza datelor este open source și pregătit pentru download pe GitHub.

Și atunci, ce se poate face pentru a avea parte de anonimitate?

  1. În primul rând să se renunțe a folosirea serviciului de căutare Google în favoarea unor alternative precum DuckDuckGo sau Searx sau Startpage. Împreună cu ele se poate încerca și activarea unui browser Tor care să permită schmbarea locației (dar asta nu implică și imposibilitatea de a evita profilarea automată).
  2. Poate că cel mai sigur ar fi să începeți să folosiți și alte browser-e în afara celui standard (nu contează dacă e Chrome sau Firefox sau Edge) care să nu funcționeze Full Screen și de fiecare dată să aveți grijă să aibă o dimensiune diferită.
  3. Schimbați-vă IP-ul ori de câte ori aveți ocazia și nu folosiți serviciul DNS al Google (8.8.8.8 sau 8.8.4.4).
  4. Folosiți mai multe dispozitive hardware (tablete, smartphone) cu sisteme de operare diferite (Android, iOS, Linux, MacOS, Windows) pe care nu aveți conectat contul GMAIL și repetați căutările din locații/IP-uri diferite.
  5. Uneori nu e rău să încercați să folosiți și mașini virtuale din care să realizați căutările.

Și de fiecare dată verificați dacă rezultatele obținute au în ele urme ale istoricului vostru de căutare/cumpărare.

Iar de fiecare dată când sunteți nemulțumiți de faptul că Google vă monitorizează și încearcă să vă manipuleze gândiți-vă că acum e momentul în care plătiți cu adevărat serviciile ”free” date de Google, în imensa sa bunătate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here